Ręka jako wyspecjalizowany narząd odpowiedzialna jest w naszym życiu za większość funkcji. Jej doskonałość polega na tym, że zarówno potrafi nam służyć jako silne narzędzie do popychania, podnoszenia ciężarów, siłownia się i jednocześnie potrafi wykonywać bardzo precyzyjne i skomplikowane ruchy takie jak szycie czy pisanie.
Taka szeroka specjalizacja kończyn górnych sprawia, że to w głównej mierze ich sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To, co czyni nasze ręce i dłonie czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym, to rozwój naszej kory mózgowej i skomplikowany mechanizm nerwowy, dzięki któremu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować i płynnie go zakończyć.
Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy całej kończyny górnej, a szczególnie dłoni, kciuka i palców zajmuje zdumiewająco dużą powierzchnię, w stosunku do pozostałych obszarów kory odpowiadających za ruchy innych części ciała. To dobitnie wskazuje na ogromne znaczenie funkcjonalne ręki w naszym życiu.
Jeśli posiadamy sprawne ręce jesteśmy w stanie wykonać dookoła siebie większość czynności. Ma to wpływ zarówno na naszą samodzielność jak i samoocenę.
Praca z dzieckiem odbywa się według określonego schematu. Bardzo ważna jest kolejność wykonywanych zadań i ćwiczeń.
Zaczynamy od serii ćwiczeń pobudzających czucie głębokie i angażujących całe ciało dziecka. W tzw. serii rozmachowej koncentrujemy się na normalizacji napięcia mięśniowego, mobilizacji obręczy barkowej i biodrowej, zwiększaniu zakresu ruchu w stawie barkowym.
Na drugim etapie, w serii manualnej, wykonujemy takie ćwiczenia i zabawy, które poprawiają ruchomość kończyny górnej w obrębie stawu łokciowego i nadgarstkowego.
Kolejna seria dotyczy już bardzo precyzyjnych ruchów wykonywanych w stawach śródręcza i palców.
Na koniec czas na relaks.
Terapia ręki przeznaczona jest w głównej mierze dla dzieci, u których stwierdza się: