Zapisz dziecko
Zapisz dziecko do przedszkola
Pomyślnie wysłano wiadomość
Wypełniając i wysyłając do nas formularz wyrażasz zgodę na postanowienia Regulaminu oraz Polityki Prywatności
Zadaj pytanie
Pomyślnie wysłano wiadomość
Wypełniając i wysyłając do nas formularz wyrażasz zgodę na postanowienia Regulaminu oraz Polityki Prywatności
Napisz do poradni
Pomyślnie wysłano wiadomość
Wypełniając i wysyłając do nas formularz wyrażasz zgodę na postanowienia Regulaminu oraz Polityki Prywatności
Nagłówek tło Nagłówek tło mobile
Wróć
Terapia pedagogiczna dla dzieci

Zajęcia – przeprowadzane w przyjaznej atmosferze, często w formie zabawy, umożliwiają dziecku „dogonienie” rówieśników, zarówno w umiejętności czytania czy pisania, jak i w innych sferach. Tym samym terapia ta korzystnie wpływa na samoocenę dziecka, wiarę we własne możliwości i motywację do nauki. To cenne źródło informacji także dla rodziców, którzy dowiadują się, jak wspierać pociechę, zauważać pierwsze trudności i na nie reagować, a także jak kształcić prawidłowe nawyki.

Terapia pedagogiczna dostępna jest dla dzieci w każdym wieku, może z niej skorzystać zarówno przedszkolak jak i nastolatek. Zajęcia dostępne są dla dzieci w każdym wieku, u których zauważane są trudności takie jak:

  • ryzyko dysleksji, dysleksja
  • niezrozumienie zasad matematyki, kłopoty z operowaniem liczbami,
  • mała sprawność grafomotoryczna, problemy z rysowaniem, czytelnym pisaniem,
  • obniżona koncentracja uwagi,
  • mała spostrzegawczość, słabsza percepcja wzrokowa,
  • obniżony słuch fonematyczny,
  • wolne tempo uczenia się,

Ponadto terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży wprowadzana jest u dzieci cierpiących na zespół Aspergera, autyzm, niepełnosprawnych zarówno ruchowo, oraz z trudnościami poznawczymi.

Niezmiernie ważne jest udzielenie wsparcia dzieciom, u których można zauważyć pierwsze problemy szkolne – np. te z czytaniem, pisaniem czy skupieniem uwagi. Terapia pedagogiczna zapobiega w takiej sytuacji negatywnym konsekwencjom opóźnienia rozwojowego, do których należy choćby niechęć do nauki, obniżenie samooceny i trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami.

Na czym polega terapia pedagogiczna dla dzieci?

Choć jej formy, w zależności od trudności dziecka, są bardzo różne, to pracę można podzielić cztery główne etapy. Pierwszym etapem jest budowanie w dziecku motywacji do tego, by brało udział w zajęciach. Kolejnym jest organizacja ćwiczeń, które mają na celu rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych (orientacja przestrzenna, percepcja wzrokowa i słuchowa, sprawność manualna). Trzecim etapem pracy są ćwiczenia mające na celu naukę pisania i czytania. Czwartym doskonalenie umiejętności czytania i pisania.

Podczas pracy stosuje się dodatkowo elementy arteterapii (ćwiczenia motoryki małej poprzez tworzenie dzieł plastycznych), kilkulatkom z trudnościami emocjonalnymi włącza się bajkoterapię, nierzadko korzysta się z ćwiczeń Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne czy elementów Integracji Sensorycznej, które mają za zadanie pomóc dziecku zrozumieć własne ciało, wyciszyć się czy poprawić pracę mięśni i zmysłów. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz ułatwia naukę rysowania prostych symboli, szlaczków czy liter wykorzystując dotyk, wzrok, ruch i specjalnie dopasowane piosenki.

Terapia pedagogiczna dla dzieci może być przeprowadzana indywidualnie albo w grupach – najlepszą dla dziecka formę zajęć zawsze ustala się ze specjalistą.