Zajęcia – przeprowadzane w przyjaznej atmosferze, często w formie zabawy, umożliwiają dziecku „dogonienie” rówieśników, zarówno w umiejętności czytania czy pisania, jak i w innych sferach. Tym samym terapia ta korzystnie wpływa na samoocenę dziecka, wiarę we własne możliwości i motywację do nauki. To cenne źródło informacji także dla rodziców, którzy dowiadują się, jak wspierać pociechę, zauważać pierwsze trudności i na nie reagować, a także jak kształcić prawidłowe nawyki.
Terapia pedagogiczna dostępna jest dla dzieci w każdym wieku, może z niej skorzystać zarówno przedszkolak jak i nastolatek. Zajęcia dostępne są dla dzieci w każdym wieku, u których zauważane są trudności takie jak:
Ponadto terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży wprowadzana jest u dzieci cierpiących na zespół Aspergera, autyzm, niepełnosprawnych zarówno ruchowo, oraz z trudnościami poznawczymi.
Niezmiernie ważne jest udzielenie wsparcia dzieciom, u których można zauważyć pierwsze problemy szkolne – np. te z czytaniem, pisaniem czy skupieniem uwagi. Terapia pedagogiczna zapobiega w takiej sytuacji negatywnym konsekwencjom opóźnienia rozwojowego, do których należy choćby niechęć do nauki, obniżenie samooceny i trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami.
Na czym polega terapia pedagogiczna dla dzieci?
Choć jej formy, w zależności od trudności dziecka, są bardzo różne, to pracę można podzielić cztery główne etapy. Pierwszym etapem jest budowanie w dziecku motywacji do tego, by brało udział w zajęciach. Kolejnym jest organizacja ćwiczeń, które mają na celu rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych (orientacja przestrzenna, percepcja wzrokowa i słuchowa, sprawność manualna). Trzecim etapem pracy są ćwiczenia mające na celu naukę pisania i czytania. Czwartym doskonalenie umiejętności czytania i pisania.
Podczas pracy stosuje się dodatkowo elementy arteterapii (ćwiczenia motoryki małej poprzez tworzenie dzieł plastycznych), kilkulatkom z trudnościami emocjonalnymi włącza się bajkoterapię, nierzadko korzysta się z ćwiczeń Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne czy elementów Integracji Sensorycznej, które mają za zadanie pomóc dziecku zrozumieć własne ciało, wyciszyć się czy poprawić pracę mięśni i zmysłów. Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz ułatwia naukę rysowania prostych symboli, szlaczków czy liter wykorzystując dotyk, wzrok, ruch i specjalnie dopasowane piosenki.
Terapia pedagogiczna dla dzieci może być przeprowadzana indywidualnie albo w grupach – najlepszą dla dziecka formę zajęć zawsze ustala się ze specjalistą.